Motorcykeleventyr

Alsace 2013

Efter en ganske fantastisk varm og solrig sommer oprandt dagen for vores Alsace-tour. Denne morgen adskilte sig ikke synderligt fra resten af juli måned, hvad angik temperaturen, men på solfronten havde et skydække tiltvunget sig min opmærksomhed. Jeg vurderede det ganske kort og blev hurtig overbevist om, at solen nok skulle finde vej igennem skyerne. Det fik jeg også senere ret i, men først måtte jeg lige “gennemblødes”.

Vi skulle besøge vores ven Eric i Alsace, guides rundt i bjergene og i kælderen på vingården. “Vi” på denne tur var min gode ven, og gamle kollega, Leon Dupont og undertegnede, Allan fra motorcykeleventyr.dk. Leon kørte på en Suzuki softchopper med 1400ccm og jeg på min TransAlp (den med 600ccm).

Her følger min “Tour-dagbog”:

Søndag den 28/07 - afgang fra Jelling 8.54, det begynder at regne (blidt), 10 minutter senere voldsomt, 11 minutter senere trænger de første dråber igennem tekstilbukserne, 14 minutter senere køres i ly under UnoX tankens tag på Vesterbrogade i Vejle - yes, touren er startet! Et kort info-opkald til Dupont, og kl. 9.27 arriverer jeg på havnen hos ham.

Han har som lovet kaffen klar og en kop indtages under overboens altan, hvor den nu igen blide regn ikke falder!

Omkring 30 minutter efter min ankomst hos Dupont er vi klar til at køre sydpå - første mål er Husum, som vi vil nå via hoved- og landeveje (Koldingvej, Tøndervej, Grænsevej og så over grænsen ved Sæd, videre igennem Süder Lügum og et sandt (vade-)hav af små dörfer til Husum, hvor frokosten indtages, og der tankes første gang. Videre mod Glückstadt, hvis færgeforbindelse over Elben nu er næste mål.

Vi kører direkte "on board" på en ventende færge, dirigeres hen til 3 andre parkerede mc'er (2 fra Hamburg og en fra LA, USA - de havde kørt i Europa for 50 år siden og ville prøve det igen - hvad de kørte på dengang vides ikke, men i dag er de afsted på en "retro-Triumph").

Med fast grund under fødderne igen, køres igennem flere små landsbyer omgivet af marker og skov. Ruten er for sydvestlig-gående til vi oplever frugtplantagernes dominans, men det må vi have til gode.  Ellers foregår kørslen rolig og afslappet til Walsrode, hvor vi entrerer A7 og kører indtil Göttingen, hvor GPS'en får lov at finde et Gasthaus. Da vi ankommer på det af gps’en udvalgte Gasthaus, er vi godt våde efter at regnen i forskellige styrker er faldet siden Hannover.

Det er dog hurtigt ordnet med noget tørt tøj, et par store Krombacher dunkel fra hanen og en lækker Zwiebelschnitzel. Selvom de sidste 200 km havde været våde, så var de ikke kolde pga. den høje temperatur, som har fulgt os siden Danmark!

Mandag den 29/07 - vågner kl. 5.01 efter en noget “etape-opdelt” nat (ny seng, kirkeklokker, mindst én adhd-flue og Duponts dybe veltilfredse vejrtrækning). Yes, en ny dag kan begynde - morgenmad kl. 8.00, det regner ikke endnu, badet er ledigt, da Dupont sover som en lille bjørn og om 4 timer er vi "on the road" igen!

(hvem placerer et Gasthaus ved siden af en kirke med klokkespil, der ringer hver halve time hele døgnet?!)

Meget smuk landevejskørsel fra Gasthauset i Güntersen ved Göttingen til Kassel. Derefter motorvejskørsel i Tyskland med tæt trafik omkring Frankfurt og ved knudepunkterne. Efter at have krydset grænsen til Frankrig kører vi af motorvejen, og i samme øjeblik åbner himlen op for sluserne til en “monster-regnbyge”, som vi heldigvis kan nyde under motorvejen i tørvejr.

Videre derfra af Rhinruten igennem et utal af små landsbyer til vi kort før Strasbourg kører på motorvejen igen, da Leon gerne vil "afsted" mod destinationen og ryger direkte i en “uendelig” kø. Vi snoer os så godt som muligt igennem biler og lastvogne, som alle trækker sig pænt til siden, men indimellem står alt stille og mc'erne bliver varme - så varme at Duponts kobling på et tidspunkt “giver op”!

Pludselig ser jeg ikke længere Leon i mine spejle, men fornemmer istedet noget ud af øjenkrogen 2 kørebaner længere inde – og ja, det er rigtig set. Dér i nødsporet kører Dupont og vinker til mig. Han er trukket ind, da han ikke længere kan skifte gear. Der er ingen modstand i koblingsgrebet.. overhovedet! Der gik mange tanker igennem hovederne på hos, dér i nødsporet. Suzukiens autoriserede mekaniker blev kontaktet, og han havde aldrig hørt tale om noget, der mindede om den beskrevne situation, som vi stod i. Mens Dupont talte med “ekspertisen” i Horsens, stod jeg og pillede lidt ved grebet og mærkede, at der lidt efter lidt kom mere modstand. Så efter en pibe tobak og lidt tavst samvær med meget “svederi”, ordnede det hele sig heldigvis af sig selv.

Da vi endelig kom på den anden side af Strasbourg, kørte vi af motorvejen og ud i det smukke Alsace ved St. Hippolyt. Derefter kørte vi så af vinruten til Guebeschwir!

Tirsdag den 30/07 - en dejlig nats søvn. Er oppe kl. 7.30, tager bad og får skrevet lidt noter til turbeskrivelsen. Går til morgenmad kl. 9.00. Kl. 9.08 rammes jeg af mave"kramper". Prøver flere ting, men må lægge mig igen med koldsved og vanvittig ondt i maven. Kl. 12 er jeg klar igen -  og Dupont har fået vasket sin mc.

Eric anbefaler en vandretur til Schauenberg, hvor der ligger en kirke og bor nogle nonner! Det er en tur, som har en masse “god energi”, siger han. Kirkens placering, “djævlestenen” og “druidebordet”, et sted hvor Eric selv har modtaget nogle svar på essentielle spørgsmål og ind imellem "tanker" god energi.

Det var en skøn tur - pragtfuld! Da vi kommer tilbage er jeg 100% frisk igen, så vi starter maskinerne og kører til Beblenheim og aflægger Bott Geyl (en anden vinbonde jeg tidligere har besøgt) et besøg - undervejs gør vi holdt ved et mosteri, og får købt noget friskpresset æblejuice. Efter en lille smagning med "spytten", handler vi og får pakket flaskerne på motorcyklerne. På vejen tilbage handler vi ind - brød, ost, terrine de canard og vand - og tanker motorcyklerne op, så vi er klar til vores tur i dagen efter med “lokalguiden” og vinbonden Eric. Aftenen tilbringer vi i gården med Eric, mad og vin.

Onsdag den 31/07 - endnu en god nats søvn! Op kl. 8 i dejligt vejr. I dag skulle være tour-dag med Eric og forventningerne var i top. Det skulle vise sig, at de til fulde ville blive indfriet inden dagen var omme.

Sikke en skøn og uforglemmelig bjergtour vi har været på i dag! Kurverig, smuk og ikke særlig trafikkeret - med skønt vejr og klart sigte - det er SÅ fedt at være biker!!

At det endnu ikke er gået op for danske bikere, hvor perfekt et område Alsace er, dét er mig en gåde. Vin, mad, gode overnatningsmuligheder, ordentlige veje, bjerge og kun 1000 km. derned – samtidig med er det dét sted i Europa, hvor der falder mindst regn. Perfekt, bikerland!

Hjemme fra bjergene igen, holder vi en lille times siesta og går så i vinkælderen og laver 300 flasker vin. Dvs. vi sætter top og etikette på samt pakker dem i kasser - 100 fl. Riesling 2010, 100 fl. Pinot Gris 2012 og 100 fl. Riesling Goldert GC 2008 - superfedt at prøve!

Så på den lokale restaurant, hvor vi får bord i den tilstødende butik og en menu Terroir med Terrine, Sauerkraut/Schocrut og til dessert Münsterost. Da vores franske naboer kommer forbi vores bord, bliver de glade og overraskede over at vi sidder der i lokalet ved siden af og madammen køber fluks et glas til os, smiler og siger en masse på fransk, som vi ikke forstår. Jeg fanger dog via mandens lidt langsommere fransk, at de kommer fra Sydfrankrig, et sted mellem Dijon og Lyon.

Da vi når hjem i vingården sidder Eric med sin far og det før omtalte ægtepar. Ægteparret trækker sig dog hurtigt til deres senge og Erics far kort efter. Så kan vi komme igang! Lystig og eftertænksom snakken akkompagneret af Erics Marc de Gewürtztraminer (som Grappa) som virkelig er den bedste, jeg har smagt af slagsen. Stjernerne har længe funklet og sammen med petroleumslampen været det eneste lys. Da vi rejser os, er vi blevet inviteret op i privaten for at smage på noget af Erics single malt fra Skotland. Et par timer senere ligger vi på værelset næsten "overmætte" af dagens indtryk!

Torsdag den 01/08 - afgang. I dag blev der pakket, sagt farvel og kørt nordpå.

Masser af små veje i Rhinområdet på den tyske del blev forceret (lækker frokost i vejkanten på en cykelsti i skyggen med alt, hvad der hører til en god frokost), siden autobahn og en frygtelig masse trafik med køer flere steder! Duponts Suzuki blev igen så varm, at koblingen mistede funktionsevnen. Turens absolut varmeste dag. Overnatning i Fulda! (Sjov episode 900 km. hjemmefra står 2 tyskere og snakker og spørger os, hvor vi er fra i DK, og da jeg svarer Vejle, udbryder han højlydt VEJLE, jeg har en båd i Juelsminde.. )

Efter skyggepause og alkoholfri øl med fiskebrød til, kørte vi videre til  Landgasthof R i Fulda, hvor vi fik en schnitzel og et par ordentlige fadbamser - ..og en kæmpe god nats søvn!

Fredag den 02/08 - Dejlig morgen, lækker morgenmad, godt vejr - hjemfærd!

Dupont vælter under bagagefastgørelsen sin bikes :-( Der sker heldigvis ingen skade og begge bikes gøres klar til afgang - og så igen Kassel i høj solskin uden for meget trafik, lækkert! Var motorvejskørsel altid sådan, så ville jeg være der lidt oftere. Bakker, skov, sving og god asfalt.. Yeah, det er så fedt at være biker!

Dupont ender med at føre an i “mellem-banerne-i-kø-kørslen” i fin stil.

Hjemme igen efter gevaldige køer i Tyskland.. (Elb-tunnelen og Kielerkanalen).

Benzinforbruget Alsace for TransAlpen:

134,66 liter / 2526,0 km. = 18,75 km/l med fuld oppakning

Alsace kan anbefales, mvh. Allan A

TIL FORSIDEN

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Allan | Svar 22.11.2013 18.58

Det kan varmt anbefales!

Lasse | Svar 21.11.2013 17.29

gode foto og en fin beskrivelse af jeres tur. Den lyder som en rigtig god en af slagsen. Har stadig Alsace tilgode, men håber på at drage derned næste år.

Allan A | Svar 15.08.2013 22.40

Det var en skøn tur! Kommer trangen til lidt selvforkælelse over én, så kan Alsace klart anbefales.

kjelde | Svar 15.08.2013 00.23

Fin beskrivelse og gode billeder. Lyder det det har været en dejlig tur

Søren 15.08.2013 11.14

Video kommer snarest

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

15.12 | 17:21

Har du modtaget min tilmelding's mail :)

...

hilsen Gert Beldring

...
07.12 | 02:10

Fedt Kenn - Det må også ha været noget af et eventyr! Det er sådan en fantastisk oplevelse at se og opleve Marokko. Takker og bukker for roserne