Motorcykeleventyr.dk

Skiveren 2013

Ifølge vores Tyske naboer er Skiveren det nordiske svar på Daytona Beach, dog i en lidt mere afslappet udgave. På den ene side har vi havet, på den anden meterhøje klitter og under dækkene, en rimelig hård sandbund som for os er lig med 100 % Sahara stemning.

Endelig kom dagen hvor vi skulle til Skiveren og køre på stranden. Vi mødtes lørdag den 8. juni kl. 08.00 og var klar til afgang. Ruten var lavet sådan at vi fra Jelling skulle køre på hærvejen og alt det andet grus vi kunne finde. Ved Skive, skulle ruten gå til Thy Nationalpark, og så vidt muligt derfra, køre så tæt på kysten og af små veje til Skiveren Camping, hvor vi skulle overnatte.

Vejret fra morgenstunden var ikke det bedste sommervejr, og så indimellem lidt regn truende ud, men godt humør og lækre veje gjorde det til en bagatel.

Efter nogle gode timers kørsel på de små støvede og smukke veje, var vi blevet sultne, og lavede en lille afstikker ved Skive. Her fandt vi et hyggeligt sted ved vandet, hvor vi kunne spise lidt ”morgenmad”. Vejret var også begyndt at vise sig fra den lidt mere sommeragtige side, med hyppigere glimt af blå himmel.

Efter en lille pause, var vi igen på vej, men der skulle ikke gå lang tid før vi blev nødt til at stoppe. En kamikaze måge forsøgte nemlig at torpedere Søren, men mistede ved forsøget vingen, der blev siddende på motorcyklen samt livet. Efter vingen var blevet fjernet, sammen med lidt blandede indvolde, kunne vi igen fortsætte vores færd.

Thy Nationalpark er virkelig en natur perle, og alle der ikke har været der bør i den grad opleve den. Store variationer i naturen og utroligt smukt, krydret med motorcykler, godt humør og blå himmel, så er alt ligesom gået op i en højere enhed.

Efter flere timers kørsel, havde appetitten igen meldt sig, og vi fandt et hyggeligt sted ved havet, hvor vi indtog vores frokost. Allan brillierede ved at diske op med en kold pils til maden, som jo altid smager bedre i det fri.

Vi havde stadig Skiveren strand tilgode, og glædede os som små børn der skal ud og lege i sandkassen, til at Sahara stemningen skulle ramme os.

Vi har alle 3 været på Rømø og køre flere gange. Det er fedt, og vi var spændte på hvad der ventede os på skiveren.Nedkørslen til stranden i byen før skiveren minder på mange måder om den der er på Rømø. Der var selvfølgelig lidt liv på stranden, men ikke overrendt, og vi skulle ikke køre mange hundrede meter, før vi havde stranden for os selv.

Vi kørte mange kilometer, og bunden er god de fleste steder, men indimellem kommer der løst sand, der med vores tekniske egenskaber sammen med tunge motorcykler, godt kan være ret udfordrende. Vi havde længe kørt nordpå, og var faktisk uden vi havde opdaget det, kørt forbi opkørslen til Skiveren. Vi kunne have kørt meget længere, men efter 9 timers kørsel, var vi ved at være godt trætte, og vendte derfor motorcyklerne sydpå, igen med retning mod Skiveren Camping.

Opkørslen ved Skiveren var en smule udfordrende, da der lå en del løst sand, og det faktisk ikke umiddelbart lignede en opkørsel, men mere en bred sti. Vi kom alle igennem, og ikke langt derfra lå Skiveren Camping, hvor en hytte ventede på os.

Campingpladsen er en luksusplads. Hytterne var perfekte til os, og havde det vi skulle bruge. Ydermere var der mulighed for at vaske sin motorcykel på en stor vaskeplads, ikke en dum ide at gøre efter at have kørt på stranden.

Aftenen forløb med masser af hygge, mad og drikke. Vi var endda lidt aktive og fik spillet lidt fodbold i den tilhørende hal på campingpladsen. Godt trætte og mætte af dagens indtryk, gik vi hurtigt kolde - Hvilken fantastisk dag!

Vi stod rimelig tidligt op, og besluttede os for at køre en tur til Skagen, inden vi ville vende sydpå igen. Vi blev også enige om at vi ville tage de små veje, og hvilke veje. Igen en utrolig flot strækning vi fik kørt, med masser af lækre veje, vi stort set havde for os selv.

Vel ankommet til Skagen, sammen med en masse andre turister, kom vi i snak med et par fra Sverige, der var på motorcykelferie. De skulle egentlig have været i alperne og køre, men på grund af oversvømmelser i store dele af Europa, var de endt i Danmark, og nu Skagen. De var meget duperet over den fine asfalt vi her havde i Danmark, lidt overraskende at høre, men det har nok sin begrundelse i at vi 3 køre med knop dæk.

Efter at have tilbragt en times tid ved toppen af Danmark, gik turen ind til havnen i Skagen hvor vi ville spise en lækker frokost. Der er nu hyggeligt i Skagen!

Vi fik alle 3, fisk i forskellige afskygninger, som smagte lige som det skulle, og efter endt frokost og lidt afslapning, gik turen hjemad. Det havde været en fantastisk tur, hvor vi havde fået alt det og mere til, som vi var kommet efter. Det er ikke sidste gang vi er i Skiveren!

Campingpladsen ligger enormt godt som base, ikke mange hundrede meter fra stranden, den har alt hvad man skal bruge og mere til. Den kan vi varmt anbefale!

Link: Skiveren Camping

Videoen fra turen til Skiveren

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.08 | 17:51

Hvis der er en som kunne tænke sig at gennemføre en lignende tur og har brug for et off-road/gruskørsels kursus kan man få min billet med 20% rabat (Xpedit)

01.08 | 20:56

So far - skide lækkert! Pasformen er blevet endnu bedre, masser af lommer, gode udluftningsmuligheder og vandtæt. Det lover rigtig godt!

01.08 | 19:57

Hvad siger i til Sand 3?

10.07 | 22:20

Hey AIA og Far
Sikke en dejlig besked at få. Glæd jer for Norge er fantastisk!!! Vi er glade for at kunne hjælpe!