Motorcykeleventyr.dk

Weserbergland&Harzen

Motorcyklerne er tanket op og klar

Utålmodigt stod jeg klar og ventede på at Sami og Allan skulle dukke op rundt om hjørnet på deres motorcykler. Endelig var dagen kommet hvor vi skulle på motorcykeleventyr. Egentlig i en stik modsat retning end vores oprindelige plan, som var en tur til Norge. Beslutningen om at ændre kursen sydover skete 6 dage før afgang, hvor jeg modtog en mail fra Colorline, som ønskede os en god tur, samt at ville informere os om skivejret forskellige steder i Norge…
Efter research på diverse fora og internettet, var rådet og resultatet at det desværre var alt for tidlig på sæsonen vi havde planlagt at køre i Norge (koldt og stadig masser af sne).

Jeg fik med alle mine evner overtalt mine medrejsende til at vende motorcyklerne mod Syd i stedet for Nord. Med hensyn til færgebilletterne ved Colorline ville jeg høre om muligheden for enten at flytte færgebookningen til næste år eller at få pengene tilbage. Kvinden hos Colorline som jeg snakkede med var meget behjælpelig, og dagen efter stod pengene på kontoen.
Nu var det store spørgsmål så. Hvor skulle vi hen? Jeg havde gennem længere tid brugt masser af energi på at planlægge turen til Norge, med ruter, seværdigheder og så videre, og nu få dage før afgang stod vi uden en Plan B.

Grunden til at Norge oprindelig var valgt, var den smukke natur, de snoede sving og ikke mindst bjergene. Vi ville gerne finde et sted lidt tilsvarende, men da vi kun rådede over 4 dage, var det lidt begrænset hvor langt vi kunne nå. Alperne var udelukket, Polen og Tjekkiet var på tale, men Tjekkiet var også for langt, og Polen kendte vi ikke noget til overhovedet. Allan og jeg fik om onsdagen, hvor vi skulle køre tirsdagen efter en ”Roadbook” over Werserbergland og derfor faldt valget hurtigt på en kombination af Harzen og Weserbergland. Den ene dag, skulle der køres rundt i Weserbergland, dagen efter var det så Harzen der skulle køres tyndt.

Så er eventyret startet ;-)

Efter at have tjekket forskellige campingpladser, valgte vi Camping Eulenburg i Osterode som base. På hjemmesiden så den lovende ud med flot natur, gode forhold og lå ideelt i forhold til vores ruter i Werserbergland og Harzen.

Lyden fra de to motorcykler blev højere, nu kom Allan og Sami endelig, med deres pakkede motorcykler, klar til eventyr.

Kø på broen over floden Elben

Tirsdag 19/04

Afgang fra Højen 08.45, destination Eulenburg camping i Osterode. Allan havde hjemmefra planlagt en rute på Mapsource. Ruten fulgte Hærvejen/Oksevejen, så meget som muligt, og generelt så lidt motorvej som muligt. Hærvejen/Oksevejen byder på masser af lækre små snoede veje, grusveje, flot natur og ikke megen trafik. Vi fik prøvet at køre i det der vel svarer til at køre i en sandstorm i ørkenen. Undervejs på Hærvejen mødte vi 2 store lastbiler, som hvirvlede så meget støv op at sigtbarheden hurtigt faldt til et par meter, spooky !

De lange stræk igennem Tysklands skove på hovedvej

Efter at have ramt Flensburg går turen videre på landeveje, forbi Slesvig og sydover. Vejene ligger her ofte igennem store skovstrækninger, og desværre alt for ofte ligeud og ligeud og….smukt, men lidt køremæssigt kedeligt. Klokken 19.30 rammer vi Campingpladsen, og da receptionen allerede lukker klokken 20.00, bliver der købt et par øl pr mand til at motivere telt-opslåningen. Vi havde egentlig regnet med at kunne spise på pladsen, og vi bliver henvist til et bowlingcenter ikke ret langt derfra, men vælger pænt at ”springe” over. Vi er så heldige at naboen på pladsen kommer over og spørger om vi vil have deres grill rester, store er smilene, og der bliver spist kartoffelsalat og grillkød med velbehag. Vejret havde i dag budt os på 22 grader om dagen og 6 grader om natten.

Velankommet, øllene indkøbt, og teltopslåning lige om hjørnet.

På motorcykeleventyr i Weserbergland

Der hilses mange gange i Weserbergland

Onsdag 20/04

Efter en kold nats søvn for Sami og Allan (jeg frøs ikke), var vi klar til at køre ruterne i Weserbergland klokken 09.00. Efter at have fået tanket depoterne op ved et supermarked, var vi nu helt klar til at drage på dagens tur. Vi havde sandwich og sodavand med i bagagen. Vi havde valgt 2 ruter fra den ”Roadbook” vi havde som vi skulle køre, samt en ”endurorute” som skulle byde på vandoverfarter og ”endurogelände” (enduroområde) som jeg havde fået på mail fra ”Villa Löwenherz”, et kendt motorcykelhotel i Weserbergland. Der var masser af smukke strækninger, små hyggelige landsbyer, skove, søer, floder, hårnåle, sving, bakker, og vi skulle endda med færge krydse floden Weser.

Vi venter på at krydse floden Weser med "færge"

Utrolig udsigt fra Köterberg, det største træfsted for motorcyklister i Weserbergland

Köterberg som er det største træfsted for motorcykler i Weserbergland, og som byder på en enorm flot udsigt til Harzen og omegn skulle selvfølgelig også opleves. Vejret var perfekt, og vores mad blev indtaget.

Da vi nåede Villa Löwenherz og skulle indtaste enduro ruten, var den ikke mere end 700 meter lang, hmm, der var sgu gået et eller andet galt. Vi havde heldigvis både endurogelände og vandoverfarten som waypoints, og valgte derfor at køre efter dem.

Senere viste det sig at det var held i uheld at vi ikke havde ruten, da vi først var i Osterode igen lidt over kl. 20.00, og enduroruten vi ikke kørte var 160 km på små snoede veje. Vi brugte også tid til at tage en del fotos, og mit nye GoPro HD videokamera blev også flittigt brugt. Jeg havde valgt at montere det på hjelmen, og selvom jeg ligner en forstørret teletubbie, så er optagelserne blevet rigtig gode. Flere skulle dog lige spørge hvad det var, og hvilken kvalitet det optog i.

Pit stop

Vi glædede os til at se hvad Endurogelände bød på, og personligt forestillede jeg mig en stor legeplads for os og vores motorcykler. Vi endte med at holde og kigge på 2 crossmaskiner der ikke tog de vilde hop som banen bød på. Det var en lukket bane, og skuffelsen var lidt at spore, øv. Videre gik det mod vores vandoverfart. Vi har hjemme i Danmark prøvet at krydse bække et par gange, og anede ikke hvad der ventede os. Vi var spændte igen, lige indtil vi så vandpytten vi skulle krydse. Den blev krydset 5 – 10 gange, der blev taget lidt fotos og video, men særlig krævende og specielt var det altså ikke. Vi fandt en rute op i skoven, og valgte at prøve at følge den. Efter knap 10 minutter var vi igen på asfalten, med kursen rettet mod Osterode.

Sami igennem vandpytten

Ved byen Marke kørte vi forkert og endte ved en blind vej, det vil sige der startede en skovvej. Vi snakkede med et par lokale som frarådede os at køre den vej til byen, da den var meget ødelagt, og besværlig at køre. Det tog os ikke mange sekunder at beslutte at vi selvfølgelig skulle prøve. Det viste sig at være en super ide, masser af fede skovveje og igen ingen trafik. Vi fik taget en masse billeder og video, og endte med at ramme byen Marke gennem skoven i stedet for på asfalten udenom, fedt!

Aftensmaden blev indtaget på en lokal kro/restaurant i Osterode. 6,95 € for 2 schnitzler med pommes og tilbehør – billigt og lækkert!

Der leges lidt i skoven

Pause i skoven ved byen Marke

Torsdag 21/04

Igen i nat var temperaturen på 6 grader. Allan frøs da han kun havde en vattæppeagtig sovepose med, og både Allan og Sami bøvlede med liggeunderlaget. Da jeg jo både lå varmt og godt, og stadig sov mens de var oppe, havde de besluttet at lave mytteri, og fik mig overtalt til at vi skulle bo sidste nat på Hotel et sted i Nordharzen. Vi fik pakket vores ting sammen, betalt for campingpladsen (9,5€ pr mand pr dag). Det er nok sidste gang vi bruger den plads, selvom den lå ideelt for ruterne. Servicen var ringe, og det samme kan man sige om rengøringen, ikke anbefalelsesværdigt!

View ud over Harzen

Dagen i dag bød på en rute der også var taget fra ”Roadbook”, og hed ”Traumstrecke Harzen”. Ruten var delt op i 3 dele, og 1 del skulle ende ved det Torfhaus, som er et kendt træfsted for motorcykler, og også et udsigtspunkt til Brocken (Bloksbjerg). Klokken 09.45 var der afgang fra campingpladsen, og efter kort tid kørte vi på de lækreste små skovveje med hårnålesving ved byen Lerbech. Sådan fortsatte det til vi nåede Torfhaus, med udsigt til Brocken (Bloksbjerg). Efter et par fotos og et lille hvil besluttede vi os til at finde et Hotel, valget faldt på et Hotel Allan og jeg tidligere har boet på i Bad Harzburg (120€ for 3 mand incl morgenmad).

Tilbage på ruten kørte vi fra Bad Harzburg mod Braunlage, hvor vi fik et lækkert ”pølsebord” med mange forskellige slags pølser, brød og selvfølgelig en lækker øl til.

De lækre veje og omgivelser fulgte derefter hinanden, og vejret var simpelthen perfekt.
Torfhaus med bikes, godt vejr og Brocken (blocksbjerg) i baggrunden

Dette sted delte under "jerntæppet" Tyskland i DDR og BRD

Et lækkert pølsebord nydes i Braunlage

På vej op til Teufelswand

Vi tog en afstikker fra ruten mod ”Teufelswand”, der er en klippeformation der står midt i nærmest ingenting, og med gode muligheder for at klatre op og rundt på.

Herefter fulgte 2 del af ruten rundt i Harzen. Igen rigtig mange små snoede veje og meget bjergagtige Norge alike. Ruten gik også meget mere østpå, og jo længere vi kørte, jo mere fladede landskabet ud, de små snoede veje var der dog stadigt i hobetal.

Vi afsluttede 2 del af ruten, og kunne se på klokken at vi ikke ville kunne nå at køre den sidste og 3 del af ruten. En fantastisk motorcykel dag.

Allan på Teufelswand

Fredag 22/04:

Hjemtur fra Bad Harzburg, hvor vi kørte en del hovedvej, og ved Hamburg, valgte vi at tage motorvejen. Ikke helt det samme som de små veje, men sådan er det jo typisk når man skal hjemad ;-) Da Bimmeren igen stod i garagen, havde vi lige rundet 1800 kørte km, og mange oplevelser rigere

Der tankes til de sidste kilometer

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

sus | Svar 26.02.2013 16.34

Vi skal også til Weserbergland her i Påsken - Tak for en god historie og inspiration!

Søren 26.02.2013 21.29

I skal glæde jer! Vi er glade for at kunne give dig inspiration! God tur !!!

Per | Svar 17.12.2011 21.17

God turberetning fra Weserbergland og Harzen. Jeres videos derfra giver ihvertfald lyst til at køre en tur derned i 2012. Tak for kigget

motorcykeleventyr 19.12.2011 18.01

Tusind tak for de fine ord! Vi havde en super tur, og kan anbefale det!

lars | Svar 06.06.2011 09.43

god rejsebeskrivelse. Og ja det er skønt dernede også i området vest for Weser.

Søren 08.06.2011 01.10

Ja, det er utrolig flot der. Nord for skulle også være rigtig flot, Hameln og omegn ! Det må blive en anden god gang

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

01.02 | 08:11

Fantastiske billeder og godt beskrevet, jeg vil med næste gang

31.01 | 00:22

Vi har endnu ikke nået at prøve dem så meget af med SRC systemet, men det vi har prøvet, virker det fint. De sorterer den "rigtige støj" fra.

31.01 | 00:21

Hej Jane
Ja det er vi - Eneste fejl er at vi har været så længe om at indse at de er så vigtige. Allan er til den ene model, jeg til den anden

30.01 | 13:32

Hej.
Er I stadig lige begejstrede for propperne? Hvilken af de to slags er bedst? Fungerer de også fint med Intercom?