Motorcykeleventyr.dk

En andet Eventyr - Eifel/Ardennerne 30/04 til 03/05 – 2009

Egentlig var lysten til Alperne umiddelbart størst, men en forlænget weekend er lige kort nok tid til at køre til Alperne. Vi var enige om ikke at bruge så meget tid på motorvejen, men alligevel finde et spændende sted vi kunne ”udforske".Vi skulle have en base, som ville ligge optimalt for vores ruter, der skulle planlægges hjemmefra, dog med den mulighed, at kunne ændre ruterne undervejs.

Vi har tidligere været på ture til Harzen og rundt i Norge et par gange, fantastiske ture, men denne gang skulle vi prøve noget andet. Vores motorcykler indbød ikke til meget andet end asfalt. Allan på en Honda CBR1000 og Søren på en Honda VFR750F.

Vi besluttede at turen denne gang skulle foregå omkring Ardennerne/Eifel bjergene med base i den meget hyggelige gamle tyske grænseby (til Belgien) Monschau. Derfra ville vi kunne køre ind i Belgien, til Luxemburg eller bare nyde de omkringliggende flotte områder.
Efter lidt research på nettet faldt vi over et særdeles hyggeligt sted i Monschau, Et gammelt bryggeri, nu museum, bar, restaurant og med tilknyttede ferielejligheder til billige penge (Felsenkeller Brauerei museum). Vi skulle pr. mand pr. overnatning give 25 Euro, og det for en lejlighed, hvor der kunne ha boet 6 personer. Vi etablerede kontakt med ejeren Ralf, som allerede over mailen virkede som en rigtig flink gut.

Klar til afgang, på vores asfalt-ædere.

Der var enkelte steder vi gerne ville se, og derfor havde som ”mål” for de hjemmefra planlagte ruter;

• Spa-Franchorchamps (racerbanen over alle)
  • Klosteret/bryggeriet og byen Rochefort
  • Müllerthal i Luxemburg (læst flere steder at der skulle være fantastisk sted at køre på Mc)
  • Klosteret/bryggeriet i Orval (vel det bedst bevarede i Europa?)
Felsenkeller

Torsdag 30/04-09 (Vejle-Hamburg-Köln-Aachen-Eupen-Monschau)

Vi kørte fra Vejle kl. 09.00 torsdag morgen, super vejr og med godt humør. Kilometerne fløj af sted, Flensborg, Hamburg til kort før Bremen hvor vi mødte en kæmpe kø, der gjorde at vi nærmest ikke bevægede os i mere end 2 timer. Autobahn var lukket, der var vejarbejde, og derfor ikke muligt at køre i mellem bilerne, og der var langt til nærmeste afkørsel. Udover det, var der meget varmt og der var ingen skygge. En flink mand i bilen ved siden af, spurgte om vi ville ha en kold sodavand – Lækkert, som sendt fra himlen, vi lignede nok allerede to runkne rosiner på grund af væskemangel.

Middagsmaden nydes med glæde og i godt vejr

Det gik lige så godt, indtil mega køen på Autobahn

Da det endelig bød sig at vi kunne dreje væk fra Autobahn greb vi straks muligheden, og fik kørt et godt stykke på hovedvej, uden om den lukkede motorvej.

Vi ramte Monschau ved 20 tiden og blev af ejeren af Felsenkeller, Ralf, modtaget med åbne arme, der straks spurgte om vi ikke ville ha motorcyklerne parkeret indenfor i den lukkede gård – Perfekt.

Motorcyklerne i aflåst baggård. Her set fra vores indgang til lejligheden

Et supermåltid blev tilberedt straks da vi kom

Herefter viste Ralf os vores lejlighed og spurgte om vi var sultne, for så kunne han få køkkenet til at lave lidt mad, mens vi lige kom ud af motorcykel tøjet. Vi fik de lækreste bøffer med salat og pommes, dertil deres lokale øl ”Zwickelbier” – Smagte som himlen. Trætte efter en lang dag og et godt måltid og et par øl gik vi derefter til køjs, for at være friske til næste dags lækre veje og oplevelser.
et lille billede fra den store lejlighed

Aften foto i Monschau

Fredag 01/05-09 (Monschau-Robertville-Malmédý-Stavelot-Trois Ponts-Rochefort)

Vi kørte fra ”Felsenkeller” kl. 09.00 og stoppede ved en lille lokal beværtning i Robertville, og bestilte en gang morgenmad. Det var en lille meget lokal restaurant hvor ingen kunne snakke engelsk, vi fik bestilt, dog med en ”ommer” med æggene, da de slet ikke var kogte.

Lækre sving overalt

Morgenmad

Efter morgenmaden gik det videre over Stavelot, Spa og Malmédý for at besøge Spa-Franchorchamp racer banen. Meningen var bare at vi lige skulle gense den fedeste Chikane i motorsport (Eau Rouge), og maksimalt bruge en halv time, da vi stadig en længere rute foran os. Da vi ankom var der Race, ”Renault World championship, hvor der blev kørt forskellige formel biler, clio og megáne klasser og i pauserne blev en Formel 1 Renault testet til publikums glæde. En rigtig lækker overraskelse, og som skubbede vores planer lidt. Vi var en tur i Pitten, som var en drengedrøm der gik i opfyldelse. Fedt ”indslag”, som ingen af os havde kalkuleret med. Det var svært at skulle forlade dette race cirkus, men vi ville også gerne ud og opleve Belgien på 2 hjul.
netop ankommet til Spa-Franchorchamp racerbanen

Renault´s F1 racer testes og vises frem, når der ikke blev kørt race i andre Renault klasser

Eau Rogue kurven

Under Racerbanen, og ind i Pit area - We Like !!

Renault´s Formel 1 racer 2009

Et kig ind i en af de mindre pit´s hos Formel Renault

Fra Racerbanen gik det nu videre mod Rochefort, hvor vi gerne ville ind og se klostret (og selvfølgelig smage en øl). Vi fik smagt øllen på en restaurant, da klostret denne dag var ”lukket” for besøgende.

Turen gik derefter tilbage mod Monschau, med masser af lækre veje, sving, motorcykler, minder fra verdenskrigene og godt vejr – Vi sluttede dagen af med 1 liter Zwickelbier og en Wienerschnitzel Sikke en dag !

En super lækker Rochefort øl !

Vi mødte rigtig mange motorcykler

Mange steder stod der "mindesmærker" fra 2 verdenskrig

Lørdag 02/05-09 (Monschau-Echternacht-Müllerthal-Die Kirch-Abbaye Orval)

Målet for vores tur om lørdagen var klostret i Orval, tæt på den franske grænse samt Müllerthal i Luxemburg.

Vi kørte efter at vi havde fået tjekket oliestanden på motorcyklerne. Intet olieforbrug at bemærke og klokken ni, rullede vi ud over kantstenen og kørte mod Echternacht. Undervejs fandt vi et supermarked og fik handlet lidt brød og drikke ind.

Pragtfuld vejr på en pragtfuld dag

Vi nåede Luxemburg, og Müllerthal, som vi havde hørt skulle være et motorcykelparadis hvilket ikke er en overdrivelse. Müllerthal og omegn bød på den flotteste natur og fantastiske snoede veje blandt andet gennem klippeformationer og tætte skove. En af vejene vi ifølge vores GPS skulle have fulgt, var lukket på grund af et racerløb. Det var ”Hill Race” med biler i flere forskellige klasser. Vi fik som de eneste lov til at gå ind bag hegnet og fotografere lidt, endnu en fed oplevelse. Efter lidt tid ved racerne kørte vi op af bjerget bare en anden vej rundt, end der hvor løbet blev afholdt og blev mødt med masser af lækre sving og hele tiden lyden af racerne som kørte ikke så langt fra hvor vi kørte.

Flotte og gode MC veje

European Hill Race

Vel ankommet til Orval hvor vi fik set det meget store og smukke kloster. En Orval øl og lidt mad blev det også til på den tæt ved beliggende restaurant. Man kunne sagtens købe på klostret, dog minimum 1 kasse øl, eller en pakke med glas og to øl.

Kursen sættes igen ind på Monschau, som vi rammer lige tids nok til at se en fodboldkamp i baren, få vores øl og mad og fordøje dagens store oplevelser. Aftenen slutter af med afregning til Ralf (ejeren), som har været usædvanlig rar. Han forærer os to Zwickeløl hver og to snapse, det er sgu ikke hver gang man oplever sådan en service!

Orval - Kæmpe stort og meget spændende !

Orval

Brødrene Andersen

En af de "gamle munke" i færd med at brygge øl

Orval - Inden for murene

Afgang mon lejligheden i Monschau

Den glade om meget flinke ejer af Felsenkeller Brauerei, Ralf

Søndag 03/05-09 (Monschau-Hannover-Hamburg-Flensburg-Vejle)

Søndagen kører vi knap 800 km uden de store problemer, dog over Hannover i stedet for Bremen og lidt kø ved Elbtunnellen. En super tur hvor vi har oplevet en masse og hvor vores motorcykler har kørt helt fantastisk. Nåh ja, så regnede det selvfølgelig lige før vi nåede Danmark.

Turen kan klart anbefales, og mulighederne er store i disse fantastiske smukke natur områder !

Næsten hjemme - godt våde, efter et fantastisk eventyr

Lidt Facts

·          Eifel er en lav vulkansk bjergkæde vest i Tyskland. Den ligger i den sydvestlige del af Nordrhein-Westfalen og den nordvestlige del af Rheinland-Pfalz. Eifel grænser til floden Mosel i syd og til Rhinen i øst. I nord fortsætter kæden som Hautes Fagnes og i vest Ardennerne. Ardennerne og Eifel er egentlig den samme geologiske region og de er et sammenhængende vulkanfelt.

• Monschau; går for at være en af Tysklands smukkeste byer, gamle bindingsværkshuse og små gader, er bare nogle af herlighederne. Den ligger lige på grænsen til Belgien.

• Spa-Franchorchamp; betragtes som verdensbedste racerbane, for den har det hele. Lange lige stræk, bløde kurver, skarpe kurver, og det hele krydret med altid uforudsigelige vejrudsigter samt den berømte Eau-Rouge chikane.

Monschau (D)

• Belgiske Øl; Her skal trappist øllet nævnes. En trappist er betegnelsen for en munk fra et af klostrene, der tilhører denne munkeorden. Der bygges trappist øl på 6 klostre i Belgien. Der findes hundredvis af belgiske øl, og er nok et af de lande der har flest ølsorter på markedet.

• Müllerthal; også bliver kaldt det ”schweiziske Luxemburg på grund af de meget kuperede, og natursmukke områder. Et mekka hvis man vil vandre eller som os køre på MC.

• Orval; kommer fra det franske ord ”Val dór”, som betyder ”den gyldne dal”. Klostret blev af ”Benediktinerne” grundlagt første gang i år 1070 .

Overnatningsmulighed centralt i forhold til dags ture i Tyskland, Belgien og Luxemburg:

Rejsetid:

Bedst mellem april og oktober.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Svend-Åge | Svar 19.02.2015 16.05

Kanon tur i har haft.... jeg har lige skrevet til Felsenkeller *Brauerei om værelse til 6 personer samt garage til 3 mc.
vi regner med at tage derned 14-05-2015

Søren - Motorcykeleventyr 19.02.2015 19.55

Det var en fantastisk tur! Altid garanti for lækkert øl og ikke mindst fede veje! Hils fra os mange gange dernede - Det var så super service og hyggeligt!

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.08 | 17:51

Hvis der er en som kunne tænke sig at gennemføre en lignende tur og har brug for et off-road/gruskørsels kursus kan man få min billet med 20% rabat (Xpedit)

01.08 | 20:56

So far - skide lækkert! Pasformen er blevet endnu bedre, masser af lommer, gode udluftningsmuligheder og vandtæt. Det lover rigtig godt!

01.08 | 19:57

Hvad siger i til Sand 3?

10.07 | 22:20

Hey AIA og Far
Sikke en dejlig besked at få. Glæd jer for Norge er fantastisk!!! Vi er glade for at kunne hjælpe!