Motorcykeleventyr.dk

En dag i paradis

Alarmen på telefonen ringede med en meget grim lyd 05.35, men trods tidspunktet tog det ikke lang tid at komme ud af sengen, og under bruseren. Dagen var kommet hvor Allan og Jeg skulle på ”Offroad kursus”, arrangeret af BMW GS Team Dk, i Oksbøl og Varde militære øvelsesterræn.  Jeg havde valgt at pakke ekstra bukser, handsker og andre ting ned, i tilfælde af jeg skulle ende i en stor vandpyt eller lignende. Klar og tanket, kørte vi mod Oksbøl i tæt tåge og usle 9 grader.

Vi ankom kort før 08.00, lige til morgenkaffen og lidt snak med de andre deltagere. Der var rigtig mange vel 50-60 stykker, som hovedsagligt kørte på BMW, men andre fabrikanter var dog også repræsenteret.

Kl 09.00 sharp, kørte vi i samlet flok til øvelsesområdet, hvor vi så blev opdelt i 3 grupper med hver vores instruktør. Grupperne var inddelt for begyndere, let øvede og øvede.

Allan og jeg havde ikke knopdæk på motorcyklerne, og vi var faktisk lidt i tvivl hvilken gruppe vi skulle vælge, lige bortset fra gruppen med de øvede, men fulgte Peter, som vi vidste heller ikke havde knopper. Det blev gruppen for de let øvede, og det viste sig at være det rigtige valg.

Vi startede i gruppen med at skulle lave lidt bremse træning på grus. Først bag bremsen, så bag bremsen og for bremsen samtidigt, og derefter fortsatte samme øvelser, bare på græs. Det var sgu lidt spændende at skulle bremse med for bremsen i dugvådt græs, men en suveræn øvelse.

Videre gik det med op- og nedkørsels teknikker. Der blev forklaret hvordan vi skulle placere os, og derefter skulle vi afprøve det i praksis. Først de lette bakker (20%stigning) og derefter de ”svære” (40% stigning).

Herfra kørte vi videre til en bane der var lavet til os, stadig indeholdende tekniske elementer og øvelser(Slalom mellem dæk, balancevippe, op - nedfarter, og meget varieret underlag).  Her er Peter ifærd med at "justere" balance vippen.

Det var så fedt! Et enkelt sted var der en muddergennemfart, og den blev hurtig kørt så meget op, at ingen kunne komme igennem den.

Enten sad man fast, og ellers måtte geden ned. En alternativ rute blev lavet, denne gang igennem en ”Sø”.

Jeg var den første der skulle igennem, og havde alt for lidt fart på, hvilket resulterede i at jeg nærmest speedway´dede mig igennem, mens jeg stadig hørte de sidste ord instruktøren sagde inden jeg kørte ”jeg ved ikke hvor dybt og mudret der er”. Mine endurostøvler til 375 kr, købt i Louis viste sig igen som et røverkøb – total vandtætte!!!

Efter den tur ville jeg tage et par fotos af de andre der skulle krydse ”søen”. Det var ved at gå galt for flere, og da Allan kom, som en vildfaren ParisDakar kører, gik det galt.

Aldrig har jeg set nogen rejse sig så hurtigt op, ja sgu ikke kun sig selv, men også sin motorcykel.

Vi grinte til det gjorde ondt og Honda´en startede derefter bare som om den havde fået et par regndråber.

Der var store smil på læberne, og selvom Allan havde været ude og svømme, var de vandtætte lommer i jakken og strømperne stadig tørre.

Frokosten ventede, og vi vendte igen motorcyklerne mod Løjtnantskolen. Min GS´er vakte som den eneste F800´er opsigt for et par stykker, der også fik sig en prøvetur, og var meget imponeret ;-) Allan lånte mine ekstrabukser, da han stadig var gennemblødt (lidt for store;-), derefter blev depoterne fyldt op, og hold da op hvor var vi sultne.

Efter frokosten kørte vi igen gruppevis ud i terrænet,  først til et meget ”sandet” område ved Oksbøl, hvor blandt andet kampvognene øver. Vi fik en briefing om stedet, og fik at vide at venstre side af vejen var den lette, højre den svære.

Vi startede med den lette, eller det vil sige, vi kom ikke videre, da den ”lette” var udfordrende nok for stort set alle i gruppen.

Vi var lige kommet i gang, da Peter lagde sin GS´er ned. Vi var i det vildeste dybe sand, mudder, vandhuller, lyng m.m.

Herfra gik det videre mod Varde Øvelsesterræn, men inden da skulle motorcyklerne skylles over, da der sad en del mudder m.m. og instruktøren mente det var klogest at gøre, inden de igen skulle på arbejde.

Her var der igen ”fri leg”, og Peter, Allan og jeg dannede vores egen lille gruppe, alle sammen på motorcykler med ”Slicks”, det skulle nok gå godt. Der gik ikke længe før Peter havde smidt sin store GS´er, eller pattedyret om man vil, ned igen.

Vi nød det store offroadparadis, og kunne mærke at vi rent faktisk var blevet mere fortrolige med motorcyklerne. Utroligt hvor lidt der skal til, og hvor meget vi lærte på en dag!

Armene var blevet mindst 10 cm længere, og vi var sidst på eftermiddagen efterhånden ret trætte. Vi sluttede af med igen at køre over og skylle cyklerne, fik delt krammere ud og sagt farvel til alle de skønne mennesker vi havde mødt den dag.

Epilog:

Inden kurset havde vi tanker omkring vores dæk og hvad vi egentlig kunne med vores relative tunge motorcykler. Dækkene ville vi gerne ha haft skiftet til knopdæk inden arrangementet, men nåede det ikke. Et par ordenlige knopdæk, ville mange steder ha været at foretrække, men vi kom igennem og rundt alle de steder, de andre gjorde. Jeg fik flyttet masser af grænser denne dag, og erfaringer jeg fremover kan og vil bruge. Eneste minus ved denne dag er at vi får lyst til meget mere ;-)

Vi vil gerne sige tusind tak til folkene bag arrangementet, det var en meget stor oplevelse, professionelt, og perfekt planlagt! Vi er dog kede af vi ikke kunne deltage hele weekenden, og håber muligheden byder sig en anden gang for at tage revanche.

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Peter | Svar 29.09.2011 21.51

Tak for de mange "fine" kommentarer til PatteDyret og mig...... griner, det var en herlig dag, vi ses søndag i Ejstrupholm *s*

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

01.02 | 08:11

Fantastiske billeder og godt beskrevet, jeg vil med næste gang

...
31.01 | 00:22

Vi har endnu ikke nået at prøve dem så meget af med SRC systemet, men det vi har prøvet, virker det fint. De sorterer den "rigtige støj" fra.

...
31.01 | 00:21

Hej Jane
Ja det er vi - Eneste fejl er at vi har været så længe om at indse at de er så vigtige. Allan er til den ene model, jeg til den anden

...
30.01 | 13:32

Hej.
Er I stadig lige begejstrede for propperne? Hvilken af de to slags er bedst? Fungerer de også fint med Intercom?

På forhånd tak.

...
Du kan lide denne side