Motorcykeleventyr.dk

I ugen op til vores forårstur, havde Leon, som er min rejsekammerat og gode ven, været ude at købe langskaftede støvler og vinterhandsker. Det var sidst i april og sne og nattefrost var stadig på alles læber. Vi havde aftalt at køre til Belgien og besøge nogle af verdens bedste ølbryggere og bryggerier; Trappist-munkene og deres klostre (hvis man kunne tænke sig at vide lidt mere om Trappist-øl og –ordenen, kan jeg anbefale at man klikker ind på belgabeer.dk, som er fin og informativ side).

Vores valg af destination var helt naturligt og i tråd med vores tidligere forårsture til Alsace (hvidvin) og til Bamberg (røgøl), som også står beskrevet her på motorcykeleventyr.dk. Det er selvfølgelig ikke kun disse herlige drikke, der driver os sydpå, men også vejret, kammeratskabet og dét at køre motorcykel.

Her følger en kort dag for dag beskrivelse:

Onsdag den 4. Maj:

Al frygt for dårligt vejr blev gjort til skamme fra morgenstunden af. Blå himmel og solskin var hvad menuen stod på, da jeg kørte fra Jelling mod Vejle kl. 6.30 i 3 graders varme. Inden afgang kl.7.15 spiste vi en toast og drak en kop kaffe og så var vi klar!

Alt forløb uden problemer, motorcyklerne kørte perfekt og temperaturen steg gradvist jo længere sydpå, vi kom. Der var lidt stop-and-go-kørsel omkring Hamburg pga. vejarbejde, men ellers gled trafikken afsted uden problemer.

Vi kunne tjekke ind på hotellet i Tilburg (Holland) på grænsen til Belgien kl.16.15 efter at have kørt 757km. med en gennemsnitsfart på 106km/t. Det var blevet omkring de 23grader og der var stor tilfredshed med de kolde øller fra hanen i hotellets bar. Det var lækkert med en god middag i restauranten efterfulgt af en underholdende fodboldkamp og en god nats søvn.

Torsdag den 5. Maj:

Fra morgenstunden var vejret i top og al indmad blev lynet ud af jakker og bukser. Vi havde ramt en mindedag (Hollands befrielse fra tyskerne), så der var ikke meget tung trafik på vejene. Nogle af vores artsfæller havde dog valgt at bruge dagen og det gode vejr på ryggen af deres motorcykler.

Efter et solidt morgenmåltid med æg tilberedt efter eget ønske og al anden tænkelig morgenpostyr, kørte vi afsted mod Belgien. Dagens rute var planlagt på en sådan måde, at vi kom forbi hele 3 Trappistklostre og udskænkninger på turen, inden vi atter endte i Tilburg. Første stop var i Westmalle, hvor vi efter at have besigtiget klostret/bryggeriet udefra, satte os ind på deres udskænkningssted og fik en ”næsten” alkoholfri øl. Klokken var vel omkring de 10.30, og gårdhaven var allerede godt fyldt op. Der var alle typer mennesker – børnefamilier, ældre, cykelhold, kærestpar, motorcyklister  - og øllen smagte herligt.

Fra Malle kørte vi videre af små veje, igennem landsbyer og langs kanaler til Achel (stadig i Belgien), som ligger små 70km. fra Malle i nordøstlig retning. Achel klostret og udskænkningssted ligger i Belgien, men flere af deres marker ligger i Holland. Her var en kæmpestor gårdsplads allerede fyldt til randen med glade øldrikkende mennesker. Vi fik også her smagt på en af klostrets ”lette” øl i bagende solskin. Efter øllen og en kort tur rundt i længerne sadlede vi atter op og kørte mod sidste destination for dagen; La Trappe. La Trappe klostret ligger i Holland og har en fantastisk beliggenhed med park og restaurant , og som mange andre klostre brygger de ikke kun øl, men laver også deres egen ost, brød og pølse. Vi bestilte hver en platte med specialiteter og fik en ”let” hvedeøl til. Det var en perfekt afslutning på turen rundt til de nordlige Trappistklostre. Da vi havde spist færdig, gik vi forbi klosterboden og købte en ”taske” med prøver på alle deres øl (12 stk.), som vi senere fik stor fornøjelse af. Fra La Trappe og til hotellet i Tilburg er der 2km., som vi trillede i ro og mag.

Tilbage på hotellet blev dagens sved skyllet af og en privat lille ølsmagning blev arrangeret, inden vi gik i baren og så den anden Euroleague semifinale. Dagen havde budt på mange indtryk, sommerligt vejr og 183km’s smuk motorcykelkørsel inden vi gik til køjs.

Fredag den 6. Maj:

Vi indtager igen et forrygende morgenmåltid inden vi kører fra Tilburg i højt solskin. Vi kører af småveje til Brugge, som bliver besigtiget på ryggen af motorcyklerne og fra en enkelt café af.

Brugge er en smuk by, men vi er jo ikke kørt til Belgien for at se på byer, så vi kører videre mod kysten. De, der ikke har været ved kysten i Belgien eller Holland, bliver ofte overraskede over strandpromenaderne. Her er et sydeuropæisk miljø med cafeer, restauranter, isboder, cykeludlejning, butikker og hoteller, og når temperaturen rammer 27 grader, så er der også sort af mennesker.

Vi valgte at parkere motorcyklerne på strandpromenaden i De Hahn nær Ostende og gå på strandbar og drikke lidt koldt. Da væskebalancen var genoprettet kørte vi videre til Westvleteren, som er et nærmest sagnomspundet Trappistkloster med, synes jeg, verdens lækreste øl. Desværre viste det sig, at Trappisterne holder lukket om fredagen, så det var der ikke meget spas ved. Vi blev enige om i stedet at køre til hotellet og tjekke ind der, for at returnere til Westvleteren dagen efter.

Da vi ankom på hotellet, røg vi direkte i ”baggården”, hvor vi fik serveret et par kolde øl. Siden blev restauranten indtaget og igen gik vi efter et pragtmåltid, mætte og tilfredse i seng. Samlet havde vi denne dag kørt 241km.

Lørdag den 7. Maj:

Efter en nat i dobbeltseng (den eneste anke jeg havde mod hotellet) vågner vi tidligt og får morgenmad. Vi befinder os i den sydvestlige del af Belgien, en spytklat fra Frankrig, og skal i dag bevæge os langs grænsen til den sydøstlige del af Belgien. Der afregnes og motorcyklerne pakkes, så de er klar til dagens etape. Dog skal vi først lige omkring Westvleteren for at smage en enkelt øl. Vi deler en 6% øl  i Gårdhaven, sammen med de første cykelryttere som er ankommet, og kører så østpå. Med kilometerne forandres landskabet langsomt fra det flade til det mere bakkede. Der er 32 grader, da vi ankommer til Rochefort ved foden af Ardennerne, og der er byfest.

Vi tjekker ind på hotellet, får en kold øl og lidt at spise, så et bad og en omklædning, for siden at kaste os ud i lokalkoloritten med masser af hjemmelavede pølser, oste, øl og hvad hjertet ellers begærer af ”leben og hornmusik”. Der blev kørt 290km denne lørdag.

Søndag den 8. Maj:

Hjemturen starter med små lækre veje i det kuperede sydvestlige Belgien, hvorfra vi kører nordpå via Liege. Vi skærer igennem Liege langs floden tidligt om morgenen, før trafikken vågner. Det er en meget smuk strækning. Herfra kører vi mod Mastricht og ind i Holland, hvor vi påbegynder hjemturens motorvejskørsel. Det glider alt sammen stille og roligt og stadig uden ret meget trafik. Vi kommer ind i Tyskland ved Duisburg og hastigheden bliver sat lidt i vejret, men kun sjældent over 130km/t. Uden problemer ankommer vi i Vejle ved 17.30-tiden fyldt med indtryk og mætte af gode oplevelser. Hjemturen var på 870km.

Fakta Garmin:

Samlet distance: 2339,7 km.

Max hastighed:   149 km/t.

21,5 km/l. BMW 800 GS

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Søren - Motorcykeleventyr | Svar 24.07.2016 01.24

Hej Mogens
Det lyder spændende - Øllene er jo fantastiske, kultur- og naturen ligeså. God tur hvis i tager afsted, og smid da gerne en kommentar i tråden her.

Mogens | Svar 23.07.2016 12.51

Lyder som i har haft endnu en god tur
Fruen og jeg sidder her lørdag morgen, og overvejer om vi skal prøve noget der ligner. Afgang i morgen søndag

Allan A | Svar 12.07.2016 11.47

Ja, Belgien er en fornøjelse på mange måder!

Poul M | Svar 11.07.2016 03.08

Ser ud til at have været en god tur. Fantastiske øl Belgien serverer, og så byder det lille land på en masse lækre veje. Tak for ordene.
Hilsen Poul M.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.08 | 17:51

Hvis der er en som kunne tænke sig at gennemføre en lignende tur og har brug for et off-road/gruskørsels kursus kan man få min billet med 20% rabat (Xpedit)

01.08 | 20:56

So far - skide lækkert! Pasformen er blevet endnu bedre, masser af lommer, gode udluftningsmuligheder og vandtæt. Det lover rigtig godt!

01.08 | 19:57

Hvad siger i til Sand 3?

10.07 | 22:20

Hey AIA og Far
Sikke en dejlig besked at få. Glæd jer for Norge er fantastisk!!! Vi er glade for at kunne hjælpe!