Motorcykeleventyr.dk

I Malaga med BikeTravel Spain

De, der læser vores turberetninger og ser de dertilhørende videoer, vil vide, at Søren og jeg også i 2014 var i Sydspanien og køre off-road/asfalt med Frank og Jorge fra Biketravelspain.com. Det er med smil helt ud i fingrene beskrevet her på siden og i Touring Nyt (1/2015).

Derfor vil jeg undlade at gentage fordelene ved at køre med lokalkendte guides som taler spansk, at fortælle om billige flypriser og afhentning i lufthavnen. I stedet vil jeg for al praktisk information henvise til Frank og Biketravelspains hjemmeside biketravelspain.com – dér står alt, hvad man har brug for at vide – og dét, der ikke står, kontakter man bare Frank om, så svarer han hurtigere end nogen kan stave til ”brevdue”.

”Første gang ér noget særligt”, har jeg hørt nogen sige i forskellige sammenhænge, mens folk straks begynder at nikke på hovedet pr. refleks. Første kæreste, brandert, motorcykel, job, barn, kone, mand etc. Måske har de ret, måske gælder det for nogle af de nævnte ting?! Men det gælder ikke oplevelser på motorcykel i Malaga, så er dét sagt.. 

Vi lagde ud med to dages off-road-kørsel og sluttede af med en asfalt-tur i ”baghaven”, nærmere bestemt Montes de Málaga også kendt som “Málagas åndehul” og Sierras de Tejeda, Almijara og Alhama, som er et kæmpe naturskønt område i bjergene bag Malaga i nordøstlig retning. Og dagene “af vejen” foregik i bjergmassivet mellem de ovenfor nævnte Naturparker – lidt tættere på “smilefabrikken”, hvorfra turene startede og sluttede alle tre dage.

 

Sidst Søren og jeg var på off-road-tur i det sydlige Spanien, havde det ikke regnet i 6 måneder og sommeren var knap overstået (september 2014), så alt var godt svedent og gult på en ret betagende måde. Men denne gang - i slutningen af marts og begyndelsen af april - var alt mere frodigt, og vi fik lov til at opleve hele dette smukke og indtagende landskab iklædt grønne farver. Fantastisk!

Dag 1:

Vi blev hentet kl. 9.00 foran Hotel Miraya. Både Jorge og Frank var der for at fragte os ud til “Smilefabrikken”, hvor vi skulle have en kort briefing, finde udstyr, ordne lidt papirer og have vores maskiner for dagen udleveret. Efter cirka to timer var vi afsted på vej mod øvelsesterrænet, som ikke ligger langt fra “smilefabrikken”. Maskinerne var fuldt tankede og en skøn blanding af Yamaha, Kawasaki, KTM og Husaberg. Alle var nu iklædt forsvarlig rustning og gav den gas i en halv times tid på den kommunale “legeplads”. Solen skinnede fra en skyfri blå himmel og lovede sved, støv og rock’n’roll.. Det kunne ikke være bedre planlagt. Vi var 10 mand på tur, inklusive Frank og Jorge, og glædede os som små børn på juleaftensdag.

Som sidst skulle vi lige vænne os til, at man faktisk kører over alt. Der er et hav af små stier og veje som fører op i bjergene, og vidste man ikke bedre, skulle man tro at Jorge havde anlagt dem alle! Med stor sikkerhed kører han forrest og er enorm opmærksom på gruppen, han guider afsted. Dette betyder selvfølgelig ikke, at folks evner ikke kommer på prøve undervejs (for det gør de) og flere af deltagerne “lagde sig” da også ned en enkelt gang eller to på førstedagen. Der var dog ingen, der kom til skade, og de materielle skader begrænsede sig til et minimum (alle maskiner kørte hjem til “smilefabrikken” ved egen kraft). 

 

 

Godt afsted måtte vi igen sande, at det faktisk er fysisk meget krævende at køre off-road/enduro, når man ikke er vant til det. Dvs. vant til at køre i det terræn, der så smukt udfolder sig hér. Stejle bjerg-stier, sten passager, grus og løst underlag, græs og hældninger der ikke findes mage til hjemme i DK. 

Dagens højdepunkt, hvis man kan tale om ét højdepunkt, må være nedkørslen fra bjerget til byen via floden – en fantastisk tur på over en time imellem bjergsider og klippevægge med forskellig vegetation, smattede bredder, løse sten og klippeblokke, fugle, tudser og skilpadder – Fantalastico!! (også selvom det kostede en druknet Kawa, som dog tørrede senere, så Frank kunne køre den hjem og faktisk ankomme samme tid som os andre ved “Smilefabrikken”). 

Tilbage på “Smilefabrikken” blev der hældt vand af støvlerne og vredet kluns, så det kunne være tørt til næste dag – nå ja, og så fik vi også lige en kold øl eller to og fortalte et par røverhistorier fra dagen.. Vi var tilbage på hotellet ved 18-tiden efter en super-svedig dag!

Dag 2:

Igen blev vi hentet kl. 9.00 foran hotellet og kørt til “Smilefabrikken”. Alle havde deres udstyr parat (det var næsten tørt) og maskinerne stod klar. Vi kom hurtigt afsted og kørte straks til et udsigtspunkt højt oppe ved en gammel ruin. Andendagen var skudt igang og for de flestes vedkommende med ømme muskler og et forventningens smil solidt plantet i fjæset fra gårdsdagens tur. Igen stod solen klar på en skyfri blå himmel og varmen havde tidligt fat i vinden. Lækkert! Vi kørte ad nogle prægtige spor og bevægede os fra en bjergtop mod en anden med dertilhørende ned- og opstigninger, vi kørte mere i skov end på førstedagen og af “venligere” stier. 

Dette fortsatte et par timer - med indlagte pauser -indtil vi nåede en Hammam på toppen af et bjerg, hvor vi kørte fra for at spise frokost i den tilstødende restaurant. Der var ikke tid til at blive tærsket igennem af en tyrk, men tapas og en lokal vin i skyggen af et stråtag var der tid til, som der altid er, når man er på tur med Frank og Jorge. Der blev serveret brød, ost, druer, lufttørret skinke, vin, og vand, så sulten og tørsten blev stillet på bedste vis. 

Og så afsted igen.. Lidt etableret grus, skov og så sten og markveje – så var frokosten ved at være rystet til bunds og rytmen ved at genindfinde sig. Vi kørte nogle fantastiske trial-spor, var rundt om en naturpark, kørte ned af den “vildeste” nedkørsel med sten og endte selvfølgelig også med at køre i lidt vand igen – endnu en perfekt dag! Vi var lidt tidligere tilbage på andendagen og meget mere brugte – det var klasse.

 

Dag 3:

No news under the Sun! kl.9.00 blev vi hentet og kørt til “Smilefabrikken”. Der blev sadlet op i en del BMW’er (Sertao, F800GS, 1200GS, HP2) og 2 Honda NC700. Vejret var perfekt til en dag på asfalten og afsted gik det.

Vi kørte ad motorvejen til Malaga og derfra op i bjergene bag Malaga, Montes de Málaga, hvor vi stoppede ved et udsigtspunkt med udsyn over byen og kystlinien. Herfra kørte vi videre igennem bjergene og stoppede ved én af de meget klare bjergsøer og nød dette maleriske syn midt i det fantastiske landskab. Herfra gik det videre af skønne veje med utallige kurver og god asfalt.  

Vi kørte videre rundt om søen, til vi nåede en dæmning i den anden ende, hvor det var blevet tid til et gruppebillede. Her bestilte Frank frokosten i en lille by, som efter dæmningen var næste destination. Igen spiste vi som konger og indtog en masse væske, så vi kunne tåle at svede lidt i solen igen. 

 

Godt fyldte og med en kop kaffe i tanken, drog vi videre på ruten. Frank havde kort lige nævnt for Søren og mig (med et glimt i øjet), at det ikke ville blive sjovt at være os nu pga. asfalten. At Frank sagde det til os skyldes, at vi var havnet på de to Hondaer, som i den grad manglede affjedring ift. BMW’erne, som var aldeles ligeglade med asfaltens beskaffenhed. Så da asfalten ændrede sig, fik Frank ret i, at det kunne mærkes i Hondaerne og kroppene der sad ovenpå.., men f… hvor var det ligemeget ift. den udsigt der åbnede sig for vores øjne, som ved et trylleslag. Nærmest med ét og ud af ingenting mødte os et gigantisk bjergmassiv og de fedeste udsigter – det var fuldstændig surrealistisk at dreje ind i et sving og så komme ud til dette syn – og så var asfaltens beskaffenhed “kun” en detalje sammen med affjedringen på NC700’erne. Wauw! 

Vi forlod Sierras de Tejeda, Almijara og Alhama og kørte langs kysten tilbage til “Smilefabrikken” mætte af indtryk. 

Det har endnu en gang været uudslettelige indtryk, vi er blevet præsenteret for af Frank og Jorge fra Biketravelspain.com – en fantastisk opstart på den nye sæson.. – og så sneede det i Danmark, mens vi var afsted, men siden vi er kommet hjem, har solen skinnet.

 TIL TOPPEN

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Leif Højklint | Svar 28.04.2015 00.37

Inspirerende læsning. Og selvfølgelig skal det prøves

Søren - Motorcykeleventyr 28.04.2015 03.00

Kan absolut kun anbefales ! Det er så ufattelig fedt at køre på MC i det område !

Hans Wagner | Svar 22.04.2015 09.01

En total svedig tur med masse af udfordringer i en skøn natur, som stillede krav til ens køreenskaber og selvfølgelig ens fysik. "Tak for en god tur Søren"

Jørgen Klebers | Svar 22.04.2015 02.32

Rigtig fin beskrivelse og flotte fotos - inspirerende og giver blod på tanden til at prøve sådan en tur!

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

29.09 | 00:07

Hej Chris - Vi er helt på bølgelængde og er fuldt ud tilfredse med vores sæt. Dejligt at høre andre har samme erfarringer som os. Selerne har vi dog ikke prøvet

...
26.09 | 17:45

Jeg har kørt 10000 km, med mit Rev’it Sand 3.
Kørt i 30 graders varme og skybrud i Danmark, er super glad for mit.
Har monteret selerne dertil, det duer

...
14.08 | 17:51

Hvis der er en som kunne tænke sig at gennemføre en lignende tur og har brug for et off-road/gruskørsels kursus kan man få min billet med 20% rabat (Xpedit)

...
01.08 | 20:56

So far - skide lækkert! Pasformen er blevet endnu bedre, masser af lommer, gode udluftningsmuligheder og vandtæt. Det lover rigtig godt!

...
Du kan lide denne side