Motorcykeleventyr.dk

På to-dags-tour i Nordtyskland

”Kun dén, er tro mod sig selv, som forandrer sig” (egen oversættelse) – dette citat læste jeg på et te-brev, dagen før jeg skulle afsted på en lille Nordtysklands tour.

Udgangspunktet for rejsen var Neuengamme KZ-lejr, hvor mange danskere blev holdt fanget under Anden Verdenskrig sammen med mange andre nationaliteter, der blev behandlet endnu værre end danskerne. Dette skyldtes den danske samarbejdspolitik og den ”fredelige” besættelse af vores land.

Grunden til besøget skyldtes min ældste datters snarlige 14-års fødselsdag og nyligt overståede konfirmation. En pragtfuld pige der elsker at køre motorcykel og gerne drager på eventyr. Og hvad egner sig bedre til eventyr og oplevelser end at stoppe eller hoppe i tiden og måske lære nyt eller blive mindet om, hvad vi allerede ved og aldrig må glemme, selvom det kan virke fjernt og uforståeligt?! En dannelsesrejse..

Vi startede turen kl. 19.30 den 4/6, på en ikke helt almindelig onsdag. Søren fra motorcykel-eventyr, som også er min bror, fyldte 40 år og min kone havde om eftermiddagen fået nyt job. Der var flere grunde til at vente med at tage af sted til næste morgen, men som allerede afsløret tog vi afsted om aftenen. Det viste sig at være en kæmpe god idé, da det stod ned i stænger hele torsdag, hvilket vi ikke mærkede noget til – og som så mange gange før viste det sig, at det er de små beslutninger, der gør de store forskelle.

Godt afsted og cirka 50km. nord for Hamburg begyndte jeg ved 22-tiden, at lede efter et sted at overnatte. Som så mange gange før lod jeg frk. Garmin finde et Gasthaus/-hof. Det skulle vise sig ikke at være nok denne gang. Dvs. frem nåede vi, og Gasthaus/-hof var der, men der var ingen ledige senge. Dette skulle vise sig at blive gentaget flere gange – også selvom alle var behjælpelige med at ringe rundt, så var alt optaget. For at gøre en lang historie kort, så fandt vi i Lüneburg et hotelværelse til stor glæde for min trætte medpassager – klokken var blevet 1 om natten - og til stor lettelse for mig.

Da vi stod op næste morgen regnede det en smule. Det dryppede stadig lidt, da vi gik til morgenmad, og endelig da vi var færdige, havde solen sat sig igennem. Vi pakkede motorcyklen og kørte langs Elben og digerne til Neuengamme. Der besigtigede vi KZ-lejren og alle dens grumme historier. Vi standsede også ved mindesmærket over alle de døde fanger fra hele Europa og daværende Sovjetunionen.

Solens stråler var blevet vældig varme og i vores motorcykeltøj var temperaturen steget betragteligt. Alle ventilationsmuligheder på mit nye Rev’it tøj blev åbnet og gjorde det hele mere behageligt – det er skønt, når detaljerne virker!

Fra Neuengamme fortsatte vi langs Elben til ”det gamle land”, hvor frugtplantagerne ligger side om side. Her gjorde vi stop i Jork og Stade, som i tidernes morgen var hovedbyen langs Elben og større end Hamburg på daværende tidspunkt. Fra Stade kørte vi videre til færgeoverfarten, som skulle sejle os til Glückstadt og derfra skulle vi være kørt til Husum via små veje og kyststrækninger. Det droppede vi dog – en til af de små beslutninger, der viste sig at være helt rigtig, da der var ”dauer-regen” og uvejr hele dagen i både Nordtyskland og Jylland – og kørte i stedet for bare nordpå i smukt sommervejr og ankom hjemme igen klokken lidt i 21 torsdag aften.

Det var en skøn tur, som sagtens kunne være blevet meget længere eller lavet om til en dagstur. Det afhænger helt af kørestil, temperament og hvor meget, man ønsker at stoppe ved. Vi fik kørt 760 km., og den unge dame klarede det uden at kny det mindste. Til gengæld var hun godt træt, da hun gik i seng torsdag aften!

FORSIDEN

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

29.09 | 00:07

Hej Chris - Vi er helt på bølgelængde og er fuldt ud tilfredse med vores sæt. Dejligt at høre andre har samme erfarringer som os. Selerne har vi dog ikke prøvet

26.09 | 17:45

Jeg har kørt 10000 km, med mit Rev’it Sand 3.
Kørt i 30 graders varme og skybrud i Danmark, er super glad for mit.
Har monteret selerne dertil, det duer

14.08 | 17:51

Hvis der er en som kunne tænke sig at gennemføre en lignende tur og har brug for et off-road/gruskørsels kursus kan man få min billet med 20% rabat (Xpedit)

01.08 | 20:56

So far - skide lækkert! Pasformen er blevet endnu bedre, masser af lommer, gode udluftningsmuligheder og vandtæt. Det lover rigtig godt!